Sunday, April 18, 2010

Kandungan Coklat

Hasil Nurkilan Nurshahfamily at 8:49 AM
Coklat mengandungi zat makanan yang lengkap dan seimbang. Coklat susu (100g) dapat menyumbangkan 17% karbohidrat, 15% lemak, 6% protein dan vitamin serta mineral yang diperlukan oleh setiap tubuh manusia dalam sehari.Coklat juga sesuai bagi golongan yang aktif dan bekerja kerana coklat susu (100g) menyumbangkan 15% daripada keperluan tenaga manusia dalam sehari. Selain daripada itu, coklat mempunyai bahan anti kerosakan gigi seperti tannin, kasein dan asid oksalid yang berperanan sebagai pelincir yang menghalang pembentukan plak gigi.

Coklat adalah bebas daripada kolesteol kerana lemak koko mengandungi 328.2% asid oleik yang berperanan merendahkan paras kolesterol dalam darah. Asid sterik pula mempunyai kesan neutral terhadap paras kolesterol.Koko mengandungi theobromina yang memberi kesan ketenangan untuk penumpuan otak dan membantu meningkatkan daya ingatan.
www.tips-fb.com

4 comments:

  1. salam,
    cute muka Irfan mkn coklat. habis comot kat muka. hehe

    ReplyDelete
  2. hehehe.... kalau tak comot tak mkn coklat namanye heheheh

    ReplyDelete
  3. uu mak aii.. comott btull ipan mamam cekelat.. habis diselet smpi ke perutss.. chomelll.. ahakss =p

    ReplyDelete
  4. hehehe suke sgt tengok gelagat irfan time makan coklat.... bo ketawa gelak2 lagi... tu lum dia suap plastik coklat kt ayah dia.. hehehehe

    tak lama lagi yani pun rasa ape yg akak rasa hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

NurShahFamily Designed by SE