Monday, December 31, 2012

Besday ANak Bujang Ummi

Hasil Nurkilan NurShahFamily at 11:48 AM 0 comments
Alhamdulillah tercapai gak la hajat ummi nak buat majlis simple tuk ank bujang ummi... mmg tak de perancangan awal... tapi semua berjalan lancar hehehe...
harapan ummi semoga abg irfan menjadi anak, abg, cucu, saudara  yg soleh dan akan membanggakan kami semua suatu hari nanti... Ameen..
 kek yg sgt simple... tapi kegemaran semua org hehehe....
 abg irfan yg teruja nak tiup lilin besday

 meriah rasanya... ada sedara dan kawan abg ipan
Terima Kasih Yg Sudi Click
www.tips-fb.com

Monday, December 24, 2012

Hasil Nurkilan NurShahFamily at 12:11 PM 1 comments
<<<Rahsia Surah Al-Kautsar>>>

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik.

Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w. kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-


1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t. makbulkan doa kita.

2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher, Insya’allah hilang dahaga.

3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.

5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.

6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.

7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi.
Terima Kasih Yg Sudi Click
www.tips-fb.com

Friday, November 30, 2012

SOLAT WANITA HAMIL PAHALA 80 RaKAAT!

Hasil Nurkilan NurShahFamily at 10:34 PM 0 comments
SOLAT WANITA HAMIL PAHALA 80 RaKAAT! Subhaanallah... sungguh hebat anugerahMu yaa rob! Beruntunglah bagi hamba-hamba yang berada di jalan yang lurus & sentiasa taat pada segala perintahMu yaa Allah & sentiasa berusaha sedaya yang boleh menjauhi apa jua laranganMu.
 
Terasa sangat bertuah kerana masih diberi peluang menjadi seorang Ibu... semoga ummi dapat menjadi ibu yg sempurna untuk anak2 ummi...
 
ameen.

Sumber : Facebook
Terima Kasih Yg Sudi Click
www.tips-fb.com

Friday, November 16, 2012

Kelebihan Hari Jumaat

Hasil Nurkilan NurShahFamily at 10:29 AM 0 comments
ALHAMDULILLAH. Apa khabar rakan2 blog ummi sekalian? Apa cerita Jumaat anda?  Ya, hari ini hari Jumaat. Hari untuk kita mendapatkan lebih success dalam hidup kita. Hari untuk kita lebih cemerlang, lebih kuat berbanding hari-hari yang lain.
Jadi, apa pun yang anda buat pada hari ini, pastikan itu adalah yang terbaik, yang terhebat untuk diri anda sendiri. Kalau selalu bangun pagi sepuluh minit lagi ke waktu subuh, maka jadikanlah Jumaat untuk anda lebih berjaya.
Jadikan Jumaat untuk lebih special daripada hari-hari yang lain. Buat janji, bahawa Jumaat aku mesti bangun tiga puluh minit sebelum ke waktu subuh. Hah, kan bagus.
Hari ini saya nak cerita sedikit tentang hebatnya dan kelebihan-kelebihan hari Jumaat. Moga anda di luar sana memperoleh manfaat, saya yang menulis juga lebih-lebih lagi mendapat faedahnya.
Jadi 6 kelebihan Jumaat akan saya senaraikan. Semoga Jumaat kali ini menjadikan kita lebih berjaya, lebih cemerlang! 

1. Berlakunya hari kiamat.
 Ya, Jumaat merupakan hari yang selalu dikaitkan dengan berlakunya hari kiamat. Dalam suatu hadis riwayat Muslim, Nabi SAW ada menyebut bahawa, “Pada hari Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.”

 2. Nabi Adam diciptakan dan dia juga disingkirkan dari syurga.
 Hari Jumaat memang istimewa. Hari ini nabi Adam diciptakan, dan hari ini jugalah beliau diturunkan daripada syurga.
Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah bersabda, maksudnya: “Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah Jumaat, pada hari itulah, Adam a.s. diciptakan dan pada hari itulah juga dia dikeluarkan dari syurga.”

 3. Penghulu segala hari.
 Saya suka sebut Jumaat ni special. Kenapa ya? Jumaat ini adalah hari yang sangat-sangat istimewa kerana agama kita sendiri yang meletakkan Jumaat itu ketua dan lebih sedikit ganjarannya berbanding hari-hari yang lain.
Dalam suatu hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah yang bermaksud: “Jumaat dinamakan sebagai ‘Saidul aiyam’ iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik hari).”

 4. Selamat dari fitnah kubur bagi yang mati pada hari Jumaat.
 Menurut Nabi SAW, “Tidak seorang muslim yang mati pada hari Jumaat atau pun malam Jumaat, melainkan diselamatkan Allah  daripada fitnah kubur.”
Jadi, sama-samalah kita berdoa moga-moga Allah memilih kita di kalangan manusia-manusia yang diberikan kelebihan oleh Allah ini.

 5. Kebaikan dengan memotong kuku.
 Peliharalah kebersihan anda. Kalau boleh, Jumaat ni bagi lebih-lebih lagi. Mana yang dah lama tak potong rambut, maka potonglah. Kasi kemas. Kalau kuku dah rasa mula nak panjang, hah potonglah.
Ibnu Masud berkata, “Sesiapa yang memotong kuku pada hari Jumaat, Allah akan menyembuhkannya daripada penyakit dan memberikannya keselamatan.”

 6. Makbulnya doa di antara dua khutbah.
 Yang ini pun kita dah selalu dengar. Daripada zaman sekolah lagi mungkin ramai yang telah diberitahu akan perkara ini. Baca doa ketika imam sedang duduk antara dua khutbah selalunya makbul doanya tu. Ya, kan?
Banyak ulamak yang berpendapat bahawa makbulnya doa yang dibaca di antara dua khutbah, iaitu ketika imam sedang duduk antara khutbah pertama dan khutbah kedua.
Ini berdasarkan hadis daripada Abu Hurairah yang bermaksud, “Pada hari Jumaat ada satu saat yang bertepatan dengan orang Islam ketika dia sedang sembahyang, di mana tatkala ia berdoa maka doanya itu akan dimakbulkan.” Dan rasulullah menunjukkan isyarat tangannya yang membawa maksud sedikit sahaja waktu itu.
Abi burdah bin Abi al-Amusa al-Asy’ari r.a berkata bahawa beliau pernah mendengar bahawa Abdullah bin Umar r.a pernah mendengar bahawa Rasulullah pernah menjelaskan bahawa waktu yang paling mustajab itu adalah waktu antara imam duduk di atas mimbar sehingga solat selesai didirikan.
 TUAN, puan, abang, kakak dan adik-adik semua, marilah kita jadikan Jumaat kita kali ini lebih bererti. Bukannya apa, untuk kebaikan kita juga. Semua kelebihan yang ada pada Jumaat ini sebenarnya merupakan ruang dan peluang untuk  kita rebut.
Kita mengaku kita orang Islam. Kita pun mengaku bahawa kita ni mengamalkan segala suruhan agama. Jadi, apalah salahnya sedikit amalan yang nampak macam tak seberapa ini kita rebut.
Kalau rasa-rasa selalunya macam malas nak selawat, macam tak ada mood nak berzikir, maka jadikanlah hari Jumaat untuk anda lebih bersemangat unttuk berselawat, berzikir, istighfar dan sebagainya.
Nabi sendiri ada menyebut barangsiapa yang banyak beristihfar, Allah akan bagi jalan keluar bagi setiap masalah yang dihadapinya.
Mari kita jadi lebih baik, sedikit pun tak apa. Asal kita jadi lebih baik. Kita usaha, kita cuba betul-betul. Mana tahu andai Allah juga bakal tarik nyawa kita di hari Sayidul aiyam ini. Subhanallah…

Sumber : Blogger sangmentari.wordpress.com
Terima Kasih Yg Sudi Click
www.tips-fb.com

Tuesday, October 23, 2012

dapat gak makan

Hasil Nurkilan NurShahFamily at 12:39 PM 4 comments
Alhamdulillah...
apa je yg nak umi makan... dapat makan... tapi yg paling susah dapat adalah
kerang hehehe... cz setiap kali gi pasar... ada yg kecik sagt tp harga dah rm4 sekilo... yg besar tu besar sgt takut liat lak, harga je dh rm7 sekilo ada yg sekilo berapa ketul je huhuhu...
akhirnya dapat gak la yg sedang2 elok... beli 2kg.. ayah makan sikit je... selebihnya umi la yg makan hehehe.. sgt puas hati dpt makan kerang yg sedap walaupun hanya di rebus...
Popia...
umi mmg suke sgt makan popia... tapi tak suka beli so kene la ada selera nk makan baru bo buat... cz sekali buat mesti ada 50 gulung hehehe... dapat la jiran2 merasa popia umi...
Satay Goreng
satay ni mmg kene ada dlm peti ais umi... balik kg amik stok hehehe dr freezer tok abah ipan n aleesya la... bukan apa sekadar persediaan... cz pengalaman irfan n aleesya...
abg irfan... kul 3pagi nak makan satay...
aleesya... ari2 nak makan satay tok abah...
kali ni umi nak makan satay goreng ngan nasi panas je... time lunch hehehe... 
Terima Kasih Yg Sudi Click
www.tips-fb.com

Monday, October 22, 2012

mengidam!!! dah tertunai

Hasil Nurkilan NurShahFamily at 11:30 AM 0 comments
 Update lagi...
Kali ni umi nak cite pengalaman peknen adik abg irfan & kakak aleesya...
Kali ni lain sikit je... lebih kurang sama je pengalaman time abg n kakak... cuma kali ni umi teringin sgt makan mee laksa johor... laksa johor ni kawan umi yg buatkan... mmg sedap sgt2... pastu umi nak makan mee kari... mee kari ni umi masak sendiri hehehe... sedap gak la hehhe
Laksa Johor
Mee KAri 

Jangan salah ye... ada byk lg yg umi idamkan hehehe...
Terima Kasih Yg Sudi Click
www.tips-fb.com

Saturday, October 20, 2012

N3 ke-2 tuk bulan ni hahaha

Hasil Nurkilan NurShahFamily at 2:33 PM 0 comments
Alhamdulillah masih diberi kesempatan update blog ni heehe...
sibuk sibuk sibuk.... tu je akan alasannya huhuhu... macam dh tak bo pakai la alasan tu... tapi tak pe... umi akan usahakan update blog ni... tuk ank2 umi baca nanti... 
ari ni umi nak update pic lama nie... 
gelagat ank2 umi time bangun pagi... abg irfan masih bo posing hehehe... aleesya lak ngaruk time ni cz demam nak tumbuh gigi baru... apa2 pun tetap cergas cam biasa kalu time bermain ngan abg...

Terima Kasih Yg Sudi Click
www.tips-fb.com

Thursday, October 11, 2012

Hikmah dan Pahala Wanita Hamil

Hasil Nurkilan NurShahFamily at 2:55 PM 0 comments
Solat wanita hamil lebih baik dari 80 rakaatsolat wanita tidak hamil

Rasulullah menyebut bahawa dua rakaat solat wanita hamil lebih baik dari 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil. Ini kerana wanita yang hamil membawa janin di dalam perutnya dimana janin berkenaan turut menyertai ibunya solat, mendengar bacaan-bacaan solat, ikut sujud bersama


Wanita hamil dapat pahala puasa di siang hari dan pahala ibadah di malam hari
Rasulullah mengatakan bahawa wanita yang hamil akan memperolehi pahala puasa di siang jari dan pahala ibadah di malam hari. Ini disebabkan kerana ibu yang hamil bererti membawa amanah Allah kesana-kemari, sehingga wajar apabila ia memperolehi pahala yang besar di sisi Allah.

Pahala wanita bersalin Wanita yang bersalin, kata Rasulullah dapat pahala 70 tahun solat dan puasa serta setap kesakitan pada satu uratnya, Allah bagi satu pahala haji.


***

Demikian mulianya pahala bersalin sehingga tidak wajar apabila digempar-gempurkan (kempen) menghadkan jumlah kelahiran menerusi program “Perancangan keluarga” sedangkan Rasulullah memerintahkan kita memperbanyak zuriat untuk menguatkan umat ini.

Malah Rasulullah menjanjikan, sekiranya wanita meninggal dunia dalam masa 40 hari selepas bersalin ia dikira sebagai mati syahid. Wanita yang memberi minum susu badannya kepada anaknya akan mendapat 1 pahala daripada tiap titik susu yang diberikannya. Wanita yang beri minum susu badannya kepada anaknya yang menangis maka Allah beri pahala satu tahun pahala solat dan puasa. Kalau wanita menyusui anaknya hingga cukup tempoh 2.5 tahun maka malaikat di langit mengkhabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.


Seorang ibu yang menghabiskan masa malamnya dengan tidur tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit dapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari menjaga anaknya yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah beri 12 tahun pahala ibdah.
Sumber Facebook
Terima Kasih Yg Sudi Click
www.tips-fb.com

Monday, September 3, 2012

Alhamdulillah... rezeki...

Hasil Nurkilan NurShahFamily at 1:13 PM 3 comments
Bismillahirrohmanirrohim...

lama sungguh tak dapat nak update blog nie... sawang di sana sini... ari ni dapat la luangkan masa sikit tuk update apa yg patut...

memula nak ucap terima kasih kepada yg masih sudi singgah sini... nanti ada masa nur jalan2 blog u all lak ye hehehe...

mesti u all sgt heran.. apa la yg buat nur ni sgt2 bz.. kan hehehehe...

ada banyak kisah disebalik semuanya... insyaallah akan dihuraikan sedikit demi sedikit...

Alhamdulillah rezeki... ABANG IRFAN DAN ALEESYA AKAN DAPA ADIK TAK LAMA LAGI HEHEHE...

ok la tuk ari ni... nanti cite lg..

wassalam..
Terima Kasih Yg Sudi Click
www.tips-fb.com

Tuesday, June 19, 2012

Dendeng Daging Turun Temurun

Hasil Nurkilan NurShahFamily at 10:56 AM 3 comments
Dendeng daging....
kalau dulu dendeng daging ada time raya je.... mmg tak akan dapat mkn kalau tak raya huhuhuhu... kenapa?
cz nenek n mak2 je yg pandai masak... kami2 ni hanya suka menikmati yg sedap2... kadang tu sanggup tak nak gi raya cz takut kt rumah abis... terukkan hehehe.. tapi itu lah saya  ...

kenapa aku panggil dia turun temurun? cz aku kenal dendeng daging ni dr nenek.... pas tu mama... than sekarang nur la heheh..
masak dendeng daging hasil dr cust yg order... 1 kuali ni cuma bo masak 16kg...
lum ada freezer so peti ais je la.... ready to send hehehe .. kanan 1/2kg.. kiri 1 kg...
testimoni dari salah seorg cust... ada byk lg testimoni... bo singgah hj tamsir ent...
Terima Kasih Yg Sudi Click
www.tips-fb.com

Friday, June 8, 2012

Hutang Suami Kepada Isteri

Hasil Nurkilan NurShahFamily at 10:20 AM 0 comments
kisah dibawah dkredit dr http://www.iluvislam.com/
sekadar tuk dijadikan pedoman hidup...

Setelah beberapa tahun saya menjadi pengamal undang-undang dan berkongsi ilmu dalam beberapa 'ceramah', isu yang selalunya timbul apabila membicarakan tentang poligami adalah isu mengenai nafkah.
Dalam sebuah kuliah yang saya hadiri, ada seorang muslimat bertanya, "Puan, boleh tak kita mencuri duit dari poket suami untuk kegunaan keperluan rumahtangga?"
Walaupun saya pasti majoriti anda sudah maklum akan jawapannya, di sini saya sekadar ingin bertanya pihak suami, "Kenapa harus isteri mencuri haknya sendiri yang tidak kamu tunaikan?"
Dari Muawiyah al-Qusyairi, berkata: "Saya datang kepada Rasulullah S.A.W lalu saya bertanya, bagaimana pandanganmu Ya Rasulullah tentang isteri-isteri kami?" Sabdanya: "Berilah mereka makan dari makanan yang kamu makan, berilah mereka pakaian dari pakaian yang kamu pakai, janganlah kamu pukul mereka dan jangan pula kamu buruk-burukkan mereka (H.R Abu Dawud)
Ayat-ayat dan hadith di atas menjelaskan bahawa setiap suami bertanggungjawab memberi makanan, pakaian kepada isterinya sesuai dengan kemampuannya. Suami tidak boleh memberi makanan dan pakaian kepada isterinya lebih buruk daripada apa yang dimakan dan dipakai suaminya.
Begitu juga kadar makan dan pakai yang menjadi hak isteri diberikan mengikut kadar yang mampu diberikan oleh suaminya. Di dalam hal ini isteri tidak boleh meminta sesuatu yang di luar kemampuan suaminya. Akan tetapi sekiranya si suami mampu memberikannya lebih tetapi tidak diberikan maka dalam situasi ini si isteri dibenarkan mengambil harta suaminya seperti sabda Rasulullah S.A.W: 
Dari Aisyah r.a berkata: Sesungguhnya Hindun datang kepada Rasulullah lalu bertanya: "Wahai Rasulullah, Abu Sufyan adalah orang yang kikir dan tidak mahu memberikan kepadaku belanja yang cukup untukku dan anakku, sehingga terpaksa aku ambil dari hartanya tanpa pengetahuannya". Lalu Baginda bersabda: "Ambillah sekadar cukup untuk dirimu dan anakmu dengan wajar". (H.R Bukhari dan Muslim.
 *Menurut Imam an-Nawawi bahawa hak-hak yang wajib terhadap isteri itu tujuh perkara iaitu;
i. Makanan.
ii. Bahan-bahan keperluan dapur seperti rempah-ratus (bawang, beras/ tepung, minyak masak, garam, gula, asam termasuk lauk-pauk dan sebagainya)
iii. Pembantu rumah bagi isteri yang kebiasaannya mempunyai pembantu.
iv. Pakaian.
v. Alat-alat pembersih badan (sabun, syampu, dan lain-lain)
vi. Perkakas-perkakas rumah seperti perkakas bilik air, perkakas bilik  tidur dan sebagainya
vii. Tempat tinggal (rumah).
(an-Nawawi: 450-461)
Nafkah suami terhadap isteri yang tidak terlangsai itu akan tetap dikira sebagai hutang sekiranya isterinya tidak redha.
Mengikut Hukum Syara'  isteri yang taat dan tidak disabitkan nusyuz oleh Mahkamah Syariah berhak mendapat nafkah daripada suaminya.
*Tertakluk kepada Hukum Syarak dan pengesahan mahkamah, seseorang isteri tidaklah berhak mendapat nafkah apabila dia nusyuz atau enggan dengan tidak berpatutan menurut kemahuan atau perintah suaminya iaitu antara lain;
a) Apabila dia menjauhkan dirinya dari suaminya.
b) Apabila dia meninggalkan rumah suaminya bertentangan dengan kemahuan suaminya.
c) Apabila dia enggan berpindah bersama suaminya ke satu rumah atau tempat lain, tanpa apa-apa sebab yang sah mengikut Hukum Syarak.
Kepada para isteri, andai isteri-isteri semua redha tidak diberikan nafkah tersebut oleh si suami, maka terlepaslah hukuman untuk suami-suami anda di akhirat. Tetapi andai isteri tidak redha, persoalan nafkah ini akan tetap dibangkitkan kembali ketika hari penghisaban di akhirat kelak.
Kepada para suami sekiranya nafkah si isteri tersebut sengaja diabaikan, bawalah bertaubat dan langsaikanlah semula hak-hak si isteri mengikut kemampuan anda. Sudah tentu anda tidak mahu disekat daripada menjejakkan kaki ke Syurga semata-mata kerana hutang anda yang tidak terlangsai kepada si isteri. Wallahualam.
Sumber imej : nurshahfamily


Terima Kasih Yg Sudi Click
www.tips-fb.com

Thursday, June 7, 2012

Sejuk perut kandungkan Kamu Anakku

Hasil Nurkilan NurShahFamily at 11:07 AM 0 comments
tak tahu nak cite apa... 
apa yg pasti umi bahagia... ank2 umi saling menyayangi...
abg irfan jga adik tido...
Adik aleesya jaga abg tido...
Terima Kasih Yg Sudi Click
www.tips-fb.com

Wednesday, June 6, 2012

Tanggungjawab Anak Hj Tamsir

Hasil Nurkilan NurShahFamily at 12:15 AM 5 comments
Kisah kali ni... sejarah keluarga....

Nak dijadikan cerita yg dipendekkan... nur di besarkan ngan keluarga yg berniaga... so minat tuk berniaga tu mmg ada byk sgt hehehe... abis je sek menengah... rutin hujung minggu adalah tolong mama & baba niaga... kalau dh minat tak suruh pun bo buat sendiri hehehe... kebiasaan tu berlarutan sampai la kawin...
Lainnya nur ngan kawan2 sebaya time tu adalah hujung minggu mesti di kg... tak ada alasan yg bo buat nur tak balik kg... carik keje pun mesti cuti sabtu ahad... ( pelik tapi benar ye )

biasanya pasangan nur niaga ngan adik yg comel ni (mummy tili)... nur kipas satay... adik umi jaga depan... mmg seronok... sgt2 rindu saat indah tu... pas kawin n dpt ank tak dpt lagi gi niaga... kadang tu gian gak nak mengipas satay... dlm 5thn ni... bo dikira brp kali gi niaga...

Ari ni ada alasan tuk hubby yg membolehkan nur gi niaga ngan dik2 nur hahahaha... akhirnya... dpt gak gi niaga lagi... seronok gi niaga kt pasir gudang ni... kejap je.. dh bo balik... we all kuar rumah kul 5pagi... sampai pasir gudang kul 6pagi... solat kt masjid pusat bandar... pastu terus idupkan api arang... sambil tu kemas2 meja tuk niaga... agak kekok cz dh lama sgt tak gi niaga pasir gudang... ( yg kekok nur je.. adik2 lain masih ada gi lagi sebelum2 ni)

Lum apa2 lagi nak tunjuk hasil jualan kami selama 4jam hehehe
seawal 6.30 pagi dh siap susun barang.. arang pun dah menjadi bara... so nak start mengipas lak hehehe
masih sempat posing walaupun sgt2 bz huhuhu

Untuk buat tempahan bo la ke fb : Hj Tamsir Ent

Terima Kasih Yg Sudi Click
www.tips-fb.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

NurShahFamily Designed by SE