Thursday, March 29, 2012

Alahai aleesya

Hasil Nurkilan NurShahFamily at 8:27 PM 0 comments
Assalamualaikum... setelah sekian lama menyepi... kini aku kembali hehehe bermadah la pulak......
ok lah n3 kali ni nak cite pasal ank dara umi yg cute nie...
Nur Aleesya Qaisara...
 
* ari ni genap aleesya setahun sebulan ( 1y 1mth 2day )
* ari ni jugak la... Aleesya tak nak susu badan lagi ( umi sedih ).. minum susu  fm lak sama ngan abg irfan..
* sgt suke menyakat org.. terutama abg irfan n ayah...
* dh pandai naik tangga ( sambil diperhatikan oleh umi la )
* berjalan tu lum lagi tapi baru nak mula 2-3 tapak... usaha lg ye sayang...
* dah pandai naik & berdiri atas basikal abg ... tapi lum bo kayuh huhuhu tak sampai
* paling rajin mengemas laci... bag.. pampers dll..
* dh pandai sebut bye...
* pandai sebut no no no sambil tunjuk jari telunjuk... ( tanda tak bo )
*kalau batuk tepuk dada n  tutup mulut sendiri...

kalau nk ditulis tak cukup ruang hehehehehe so tu je lah... yg lain umi je yg tahu...

ada banyak lg n3 yg akan menyusul...
balas dendam lama tak update la heheehhe...
hope nanti ank2 umi dpt baca setiap apa yg umi tulis...

wassalam...












Terima Kasih Yg Sudi Click
www.tips-fb.com

Tuesday, March 27, 2012

Alhamdulillah... Terima kasih kawan2

Hasil Nurkilan NurShahFamily at 5:27 PM 0 comments
ALhamdulillah sgt2.... baru je berjinak2 memulakan perniagaan pakaian.... pelbagai jenis pakaian nur cuba adakan tapi nur lebih kepada baju menyusu... baju mengandung... dan serba sedikit keperluan bakal dan ibu2...
kenapa nur buat entry nie????
sbb nur dg ada 444 org yg dh like page nur hehehe... mmg tak seramai org lain..  tapi nur dah cukup bersyukur...
semoga nur diberi lagi kesempatan menambahkan rezeki anak2...

kepada yg sudi... sila la singgah ke kedai maya nur...

Terima Kasih Yg Sudi Click
www.tips-fb.com

Wednesday, March 21, 2012

Apa itu jangkitan cacar air (Chicken Pox)?

Hasil Nurkilan NurShahFamily at 10:59 AM 0 comments
Assalamualaikum...
meh sama2 kita study ttg penyakit nie... 
Apa itu jangkitan cacar air?

Ini ialah jangkitan biasa yang berlaku di kalangan kanak-kanak yang disebabkan oleh virus. Virus cacar air juga dikenali sebagai virus varicella. Ia adalah virus sama yang menyebabkan kayap. Ia merupakan penyakit yang senang berjangkit dan boleh merebak dari seorang ke seorang. Seseorang yang dijangkiti virus ini akan mengalami demam dan timbul ruam lepuh (blisters).

Bagaimanakah penyakit cacar air merebak?

Ianya merebak:
* Melalui udara bila seseorang yang menghidap cacar air itu mengalami batuk atau bersin.
* Dengan menyentuh cecair yang keluar dari lepuh (blister) cacar air.
* Dengan menyentuh benda/permukaan yang dibasahi oleh cecair daripada lepuh tersebut.
Apakah tanda-tanda dan gejala?
Anak anda akan mendapat cacar air 13–17 hari selepas terdedah kepada seseorang yang mengidap cacar air. Cacar air boleh merebak 1–2 hari sebelum ruam kelihatan sehingga semua ruam berkeropeng dan kering. Kebanyakan kanak-kanak mengalami jangkitan yang tidak serius. Namun jangkitan cacar air bagi orang dewasa boleh menjadi lebih serius.
Gejala-gejala penyakit cacar air yang lain :

* Demam, rasa tidak sihat dan letih lima hari sebelum ruam timbul.
* Ruam bermula bintik merah yang kecil dan gatal (seperti jerawat) pada semua badan termasuk mulut. Biasanya ruam bermula di dada dan belakang, kemudian merebak ke muka, kepala, kedua-dua lengan dan kaki.
* Dalam masa 24 jam, ruam-ruam akan kelihatan seperti lepuh air (blister), kemudian pecah, kering dan menjadi keruping (4 -5 hari)
* Bintik-bintik baru akan terus timbul untuk lima hari dan mengambil masa dua minggu untuk hilang. Biasanya jangkitan cacar air ini menghasilkan pelalian seumur hidup. Walau bagaimanapun, virus ini mungkin bersembunyi dan berulang sebagai kayap (shingles) kepada orang dewasa dan kadang-kadang kepada kanak-kanak.

Apakah komplikasi penyakit cacar air?

Biasanya cacar air ialah masalah kesihatan ringan bagi kanak-kanak dan kebanyakannya akan pulih. Walau bagaimanapun, sesetengah orang berisiko mendapat komplikasi yang teruk, iaitu bayi yang baru lahir, orang dewasa dan seseorang yang mempunyai sistem pertahanan badan yang lemah.
Komplikasi lain yang boleh berlaku termasuk:
* Jangkitan kuman pada kulit
* Jangkitan pada darah
* Radang paru-paru
* Keradangan otak
Bagaimana jangkitan cacar air dirawat?

Amnya:
* Elakkan anak anda ke sekolah atau taman asuhan kanak-kanak sehingga ruam menjadi berkerak (lebih kurang tujuh hari daripada permulaan ruam). Jika tidak kemungkinan kawan-kawanya akan turut dijangkiti.
* Ambil ubat paracetamol untuk mengurangkan demam.
* Minum banyak air masak.
* Ambil makanan yang seimbang.
* Sentiasa membasuh tangan.
Untuk rasa gatal:
* Sapu losen kalamine di tempat ruam.
* Mandi dengan kerap dan sabun dengan menggunakan campuran ‘baking soda’ dengan air suam beberapa kali sehari untuk mengurangkan rasa gatal.
* Potong kuku pendek untuk mengelakkan kecederaan kulit semasa menggaru.
* Ubat antihistamine mungkin diberi oleh doktor jika rasa gatal yang teramat sangat sehingga anak anda tidak dapat tidur. Ubat antivirus untuk cacar air boleh didapati dan selalunya akan diberi oleh doktor kepada mereka yang berisiko mendapat jangkitan yang teruk, iaitu:
* Berumur 12 tahun ke atas.
* Mengidap penyakit paru-paru yang kronik. * Mereka yang mempunyai sistem pertahanan badan yang lemah. * Bayi yang baru lahir.

Bagaimana cacar air boleh dicegah?

* Cacar air boleh dicegah dengan suntikan pelalian. Minta nasihat doktor.
* Jika anda mendapat cacar air, elakkan jangkitan kepada orang lain dengan tidak pergi ke sekolah atau ke tempat kerja sehingga lepuh menjadi kering dan berkerak.
* Seseorang yang berisiko mendapat cacar air yang teruk (bayi yang baru lahir, yang mempunyai sistem pertahanan badan yang lemah, wanita mengandung) yang terdedah kepada seseorang yang mengidap cacar air, mungkin diberi antibodi dalam bentuk immunoglobulin untuk memberi perlindungan segera.

sumber : http://www.ciktom.com
Terima Kasih Yg Sudi Click
www.tips-fb.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

NurShahFamily Designed by SE